Οδική ασφάλεια

  • Εκτύπωση

Η χώρα μας, δυστυχώς, κατέχει την πρώτη θέση στα τροχαία ατυχήματα, σε σχέση με τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν.

20.000 ελληνόπουλα νοσηλεύονται κάθε χρόνο εξαιτίας κάποιου ατυχήματος.

Για να μάθουμε να κυκλοφορούμε με ασφάλεια, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με το θέμα αυτό και να ευαισθητοποιήσουμε τους συμμαθητές μας και το περιβάλλον μας.

Πήραμε στοιχεία από την Τροχαία Καβάλας για τα ατυχήματα που συνέβησαν στην περιοχή μας το 2011 και για τα αίτια που τα προκάλεσαν, ερευνήσαμε στο διαδίκτυο τα αίτια πρόκλησης ατυχημάτων, τους τρόπους πρόληψης και αντιμετώπισης τους.

Παίξαμε παιχνίδια στο διαδίκτυο, για να συνειδητοποιήσουμε τους κινδύνους, για να μάθουμε να αναγνωρίζουμε τα σήματα της Τροχαίας και να σεβόμαστε τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Διαπιστώσαμε ότι κάποια στοιχεία του χαρακτήρα μας μπορούν εν δυνάμει να προκαλέσουν ατυχήματα.

Ασχοληθήκαμε με τα επαγγέλματα που εμπλέκονται στην πρόληψη και την αντιμετώπιση ατυχημάτων: Επαγγελματίας οδηγός, Τροχονόμος, Δημοτικός αστυνομικός, Σχολικός τροχονόμος, Πυροσβέστης, ΕΚΑΒ: γιατρός, νοσοκόμος, οδηγός ασθενοφόρου, τραυματιοφορέας κλπ.

Ήρθαμε σε επαφή με επαγγελματίες που συμβάλλουν στην οδική ασφάλεια και γνωρίσαμε το έργο τους. Πήραμε πληροφορίες σχετικά με τα προσόντα που χρειάζονται, τυπικά και ουσιαστικά, για να ασχοληθεί κάποιος με τα επαγγέλματα αυτά.


ΟΔΙΚΗ ΠΡΟΛΗΨΗ

Τα τροχαία ατυχήματα, ως γνωστό, αποτελούν μία από τις κυριότερες αιτίες θανάτου, σε όλες τις ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες.

Βάσει των στατιστικών, ένας στους τρεις οδηγούς κινδυνεύει να εμπλακεί σε ατύχημα, 1 στους 6 κινδυνεύει να τραυματισθεί και 1 στους 122 κινδυνεύει να σκοτωθεί.

Ωστόσο η συχνότητα των ατυχημάτων διαφέρει από περιοχή σε περιοχή. Στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θύματα κάποιου ατυχήματος πέφτουν κάθε χρόνο 20 εκατομμύρια παιδιά. Από αυτά 10.000 χάνουν τη ζωή, ενώ 30.000 μένουν ανάπηρα για όλη τους τη ζωή. Το 30% των νεκρών από τροχαία είναι παιδιά, ποδηλάτες, υπέργηροι και άτομα με ειδικές ανάγκες. Από αυτά το 20% είναι πεζοί. Τα στοιχεία από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνουν ότι τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου στις ηλικίες 15-24 ετών.
Στη χώρα μας, που δυστυχώς κατέχει την πρώτη θέση στα τροχαία ατυχήματα , οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα είναι σχεδόν δύο φορές πιο συχνοί απ' ότι παγκοσμίως. Τουλάχιστον 6 άνθρωποι καθημερινά χάνουν τη ζωή τους «στον πόλεμο της ασφάλτου», δεκάδες τραυματίζονται βαριά και καταλήγουν αργότερα ή υπομένουν αναπηρίες για την υπόλοιπη ζωή τους. Στην Ελλάδα, έχουμε 2.000 θανάτους, 4.000 βαριά και 30.000 ελαφρά τραυματισμένους κατά μέσο όρο το χρόνο. 1 στους 10 νεκρούς είναι πεζός, ενώ το 1/3 από τους νεκρούς και τους τραυματίες είναι παιδιά. Τα ατυχήματα είναι η πρώτη αιτία θανάτου των παιδιών στη χώρα μας. Τα παιδιά μπορεί να γίνουν θύματα τροχαίου είτε ως πεζοί στους δρόμους, είτε ως επιβάτες μεταφορικού μέσου, ή ακόμα ως ποδηλάτες. Τα αγόρια παθαίνουν συχνότερα ατυχήματα από ό, τι τα κορίτσια. Το παιδί επομένως χρειάζεται επιτήρηση και κυρίως εκπαίδευση.

Στην πόλη μας, το 2011 σημειώθηκαν 55 ατυχήματα, 13 από τα οποία ήταν σοβαρά και 8 θανατηφόρα. Ο απολογισμός των ατυχημάτων αυτών ήταν 10 νεκροί, 14 βαριά τραυματίες και 85 ελαφριά.

Ενθαρρυντικό είναι ότι στην Ευρώπη, παρά την έντονη αύξηση της οδικής κυκλοφορίας, ο συνολικός αριθμός των νεκρών μειώθηκε κατά 48% μεταξύ 1991 και 2008. Οι χαμηλότεροι αριθμοί οδικών θανάτων, ανά εκατομμύριο κατοίκων, καταγράφηκαν στη Σουηδία (43) και στις περισσότερες περιοχές του Ηνωμένου Βασίλειο (43 σε εθνικό επίπεδο). Ακολουθούν οι Κάτω Χώρες (46), Ελβετία (47), Νορβηγία (54) και οι περισσότερες γερμανικές περιοχές. Σε αυτές τις περιοχές, παρά τον υψηλό συνολικό όγκο της κυκλοφορίας, ο αριθμός των θανάτων από οδικά ατυχήματα διατηρείται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, επειδή υπάρχουν πολλοί αυτοκινητόδρομοι, οι οποίοι είναι ασφαλέστεροι από τους δευτερεύοντες δρόμους, και επειδή η ποιότητα των δρόμων σε αυτές τις χώρες είναι ιδιαίτερα υψηλή, συμβάλλοντας στο χαμηλό αριθμό των ατυχημάτων.

Αντίθετα, τα ποσοστά θανατηφόρων ατυχημάτων είναι υψηλά σε περιοχές με χαμηλή πυκνότητα αυτοκινητοδρόμων, όπως ολόκληρη η Ρουμανία, η Ουγγαρία και η Τσεχική Δημοκρατία, το σύνολο της Βουλγαρίας, της Πολωνίας, των Βαλτικών χωρών, ορισμένα από τα ανατολικά ομόσπονδα κράτη της Γερμανίας και πολλές αγροτικές περιοχές της Γαλλίας και Ισπανίας.

Από αυτά τα στοιχεία προκύπτει σαφώς ότι σημαντικός παράγοντας πίσω από το μικρό αριθμό οδικών θανάτων, είναι το ότι ένα μεγάλο ποσοστό κυκλοφορίας χρησιμοποιεί τους αυτοκινητόδρομους. Επίσης, η σημαντική μείωση του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στις ανεπτυγμένες χώρες εξηγείται και από τη χρήση οχημάτων υψηλών προδιαγραφών ασφάλειας, καθώς και από την ταχύτητα παρέμβασης και ποιότητα των συστημάτων έκτακτης ανάγκης και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.

Όμως, εκτός από την κατάσταση των δρόμων, την καλή σήμανση, την κατάσταση των αυτοκινήτων, υπεύθυνοι για τα ατυχήματα είναι τόσο οι οδηγοί όσο και οι πεζοί. Αίτια που σχετίζονται με τους οδηγούς είναι η υπερβολική ταχύτητα, το αντικανονικό προσπέρασμα, η κατανάλωση αλκοόλ και η διάσπαση προσοχής του οδηγού. Αξιοσημείωτο είναι ότι από τα 55 ατυχήματα που έγιναν στην πόλη μας το 2011, τα 33 οφείλονταν σε διάσπαση της προσοχής του οδηγού. Αίτια που αναφέρονται στους πεζούς είναι ότι δεν υπακούν είτε σε σήμα τροχονόμου είτε σε σήμα φωτεινού σηματοδότη, δε βαδίζουν στο πεζοδρόμιο ή στις διαβάσεις.

Συνοπτικά οι αιτίες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων δυστυχημάτων είναι:
1. Οδήγηση σε κατάσταση μέθης
2.Υπερβολική ταχύτητα
3. Αντικανονικό προσπέρασμα
4. Είσοδος στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας
5. Παραβίαση του σήματος ΣΤΟΠ
6. Παραβίαση προτεραιότητας
7. Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
8. Επικίνδυνοι ελιγμοί
9. Χρήση εκτυφλωτικών φώτων
10. Απόσπαση προσοχής του οδηγού
11. Κούραση οδηγού
12. Κακή ποιότητα του οδοστρώματος και η κατάσταση των αυτοκινήτων
Για να κυκλοφορούμε λοιπόν με ασφάλεια, όταν οδηγούμε, ας προσέξουμε τα παρακάτω:
1.Δεν οδηγούμε ποτέ, όταν έχουμε καταναλώσει οινοπνευματώδη ποτά, ούτε επιτρέπουμε στον οδηγό της παρέας μας να οδηγήσει, αν έχει καταναλώσει αλκοόλ. Στο 40% περίπου των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων, οι υπαίτιοι οδηγοί είχαν κάνει χρήση αλκοόλ.
2. Σεβόμαστε τα όρια ταχύτητας. Οι μεγάλες ταχύτητες σκοτώνουν.
3. Οδηγούμε με ασφάλεια σημαίνει: δεν περνάμε με κόκκινο, σταματάμε στο ΣΤΟΠ και δίνουμε προτεραιότητα.
4. Αποφεύγουμε τα αντικανονικά προσπεράσματα.

5.Υπακούμε στα σήματα των τροχονόμων.
6.Κρατάμε τις κανονικές αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα.
7. Όταν οδηγούμε, πρέπει να είμαστε συγκεντρωμένοι. Επίσης, δεν οδηγούμε ποτέ, όταν είμαστε κουρασμένοι ή νυσταγμένοι.
8. Φοράμε ζώνες ασφαλείας, ακόμη και σε κοντινές αποστάσεις μέσα στην πόλη, και βάζουμε τα παιδιά στα ειδικά καθίσματα ή στα πίσω καθίσματα με ζώνη ασφαλείας.
9. Δεν αλλάζουμε λωρίδες κυκλοφορίας απότομα και χωρίς προηγούμενη προειδοποίηση.
10.Τέλος, πρέπει να μάθουμε να οδηγούμε υποχωρητικά. Ας μη βλέπομε το διπλανό οδηγό σαν ανταγωνιστή.

Τα τροχαία λοιπόν ατυχήματα δεν τα δημιουργεί η κακιά ώρα ή η κακοτυχία. Είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, όπως η κατάσταση του οδικού δικτύου, η σωστή σήμανση , η συστηματική επιτήρηση, καθώς και η καλή κατάσταση του οχήματος, η σωστή εκπαίδευση των οδηγών, η χρήση των προστατευτικών μέσων (ζώνη, κράνος κ.ά.).

Σημαντικοί παράγοντες, όπως το ανθρώπινο λάθος, η αμέλεια, η απερισκεψία, η περιφρόνηση του κινδύνου, η άγνοια κ.λ.π., σ' αυτούς τους παράγοντες μπορούμε και έχουμε υποχρέωση να παρέμβουμε.

Στην Ελλάδα πολύ λίγα μέτρα πρόληψης είναι υποχρεωτικά με νόμους, αλλά και για όσα έχουν θεσπιστεί νόμοι, πάλι δεν τηρούνται.

Μετράμε τα νούμερα και τις στατιστικές – κανείς όμως δεν μπορεί να μετρήσει τον πόνο, τη δυστυχία, την καταστροφή πίσω από αυτούς τους αριθμούς. Μόνο όσοι βιώσουν ή βιώνουν την απώλεια και τις συνέπειες, μόνο εκείνοι μπορούν να καταλάβουν…

… γιατί πίσω από τους αριθμούς υπάρχουν πρόσωπα, άνθρωποι που δεν ολοκλήρωσαν τα όνειρά τους, που άφησαν πίσω τους κενό, που λείπουν στους δικούς τους ανθρώπους, και θα λείπουν μέχρι το τέλος της δικής τους ζωής. Γιατί, όταν το δικό αγαπημένο πρόσωπο, γίνει ένας από τους ψυχρούς αριθμούς στα στατιστικά στοιχεία, τότε η ζωή σου αλλάζει δραματικά.

Η εργασία αυτή είναι αφιερωμένη στη μνήμη των δικών μας παιδιών που χάθηκαν άδικα, βίαια, πρόωρα....

… στο Γιώργο (Ιωακειμίδη), στον Παύλο (Ζιρτιλίδη), στο Δρόσο (Χατζόπουλο), στο Σωκράτη, στον Τάσο (Χατζησοφιανό)…

Για να μην ξεχνάμε ποτέ πως αρκούν λίγα δευτερόλεπτα, για να αλλάξουν τη ζωή σου και τη ζωή αυτών που αγαπάς.